Voeg zelf een prikbord item toe!

Maak een account aan of

Tv-programma Goud van Brabant zoekt creatief talent!

Klik op de titel voor de oproep op film.

Ben jij een rasechter film- of theatermaker, muzikant, (beeldend) kunstenaar, danser of andere creatieveling? En heb jij een binding met Brabant (je bent er geboren, hebt er gewoond, gestudeerd of doet dat nog steeds)? Dan is het tv-programma Goud van Brabant op zoek naar jou! Bij Goud van Brabant krijgen creatieve talenten in alle soorten en maten de kans om een tof verhaal van vroeger tot leven te wekken. En hoe je dat doet? Dat is helemaal aan jou.

Vorig jaar heeft Goud van Brabant 90 inzendingen ontvangen, waarvan 20 creatieve makers hun idee ook echt hebben mogen uitvoeren. De verhalen zijn op veel plekken vertoond en de 10 beste zijn uitgezonden op de televisie. De beste ideeën van dit jaar maken kans op maar liefst € 1000,- productiebudget, een coach én een plekje in het tv-programma Goud van Brabant!

En dat is nog niet alles, want de maker van het beste filmpje krijg nog eens € 3000,- voor een eigen, nieuw project.

Deze kans kan je toch niet laten lopen? Kijk voor meer informatie op goudvanbrabant.nl/creatieftalent of beschrijf je idee op max. 2 pagina's en mail naar creatieftalent@goudvanbrabant.nl. Succes!

Let op: aanmelden kan nog t/m 31 maart.

* Goud van Brabant is een samenwerking van de Provincie Noord-Brabant, Erfgoed Brabant, Omroep Brabant en Stichting Nieuwe Helden

Over tienertranentroostend en andere rollen die kunst speelde tijdens mijn puberjaren

Luana Berghmans, adviseur kunsteducatie bij Kunstloc Brabant, hield tijdens de inspiratiedag VO 2018 een inspirerend verhaal over de rollen die kunst speelde tijdens haar puberjaren.
Wil je het nog eens nalezen of ben je nieuwsgierig geworden? Lees dan haar blog: https://luanablogt.wordpress.com/

Spel als leermachine - Nivoz onderwijsavond

Wat zou er gebeuren als het ons zou lukken de enorme intrinsieke motivatie die vaak te zien is bij spel - kijk maar eens naar gamende jongeren - vrij te maken in ons onderwijs? Wat gebeurt er als we leren met een ‘playful mind’? En zou het zo kunnen zijn dat spel het nodig heeft om nutteloos te lijken, omdat alleen zo de ruimte ontstaat dat je iets kunt uitproberen, zonder dat je erop afgerekend wordt? Lees meer: https://nivoz.nl/nl/spel-als-leermachine

onderwijsevenement MAAK over het ‘nut’ van makerschap in het onderwijs bij Het Nationale Theater in Den Haag op 9 en 10 oktober.

Graag attendeer ik jullie op het evenement MAAK, We zijn op zoek naar docenten én beleidsmakers uit Brabant die hieraan mee willen doen. Ik denk daarbij aan jou als kunstvakdocent, en ook aan niet kunstvakdocenten (po/vo/mbo/hbo) die jullie kennen. We zoeken vooral docenten die op zoek zijn naar nieuwe wegen binnen het huidige onderwijssysteem.
De meeste mensen in het onderwijs benaderen maak onderwijs vanuit technologie en wetenschap, maar wij weten met elkaar als geen ander dat makerschap ook direct ten grondslag ligt aan ons vak, dat van kunstmaker.
Juist makerschap waarin het gaat om het onderzoeken van wie je bent en wat je ergens van vindt en dat dan vormgeven in een theatrale setting kan van grote betekenis zijn voor de ontwikkeling van mensen.

In deze twee dagen onderwijsmanifestatie willen we samen met allerlei mensen die op wat voor manier dan ook betrokken zijn bij onderwijs kijken naar de waarde van makerschap zoals wij dat zo goed kennen.

Professionaliseringstraject cultuurcoördinatoren

"Onderwijs moet een plek zijn waar het verlangen om in de wereld te willen staan en met de wereld in dialoog te gaan, wordt opgewekt", zo schrijft Gert Biesta in zijn boek ‘Door kunst onderwezen willen worden' (2017). Wanneer we het onderwijs benaderen als een plek waar we een manier van zijn in de wereld kunnen verschaffen, en het onderwijs daarmee een plek kan vormen tussen het eigen zijn van de mens, en de wereld, komen we automatisch uit bij de kunsten. Onderwijs en kunst zijn niet identiek, maar hebben de gemeenschappelijke ambitie om de mens/leerling in dialoog te brengen met de wereld. Maar hoe kunnen we die dialoog op gang brengen?

Kunstvakdocent gezocht voor DONS Opvang

Kunstvakdocent gezocht voor DONS Opvang

DONS Opvang is niet zomaar een BSO waar kinderen na schooltijd de tijd doden. Zodra de laatste schoolbel gegaan is komt een bevlogen team van kunstvakdocenten de school omtoveren tot een bijzondere plek waar kinderen niet alleen lekker kunnen spelen maar ook lessen krijgen in theater, muziek, beeldende vorming, dans en gym. Bij DONS creëren we een omgeving waarin volop ruimte is voor gekte, waar zomaar ineens een personage kan binnen wandelen en waar we veel zingen, toneelspelen en ravotten met de kinderen.
http://www.donsopvang.nl/dons/vacatures/

Beeldende vorming in het Scandinavische onderwijs.

Een follow-up van mijn observaties en ervaringen met het vak beeldende vorming tijdens mijn onderwijsreis door Scandinavië.

Oproep: Kunstzoekertje

Wil jij - samen met een partner - je vraag, idee of probleemstelling op het snijvlak van kunst en onderwijs onderzoeken en tot innovatieve gedachten komen? Kom speeddaten met een van onze coaches.

Professionaliseringstraject cultuurcoördinatoren

In november start een nieuw professionaliseringstraject voor cultuurcoördinatoren. Hierin verzamel en ontwikkel je tools en strategieën om kunst- en cultuureducatie meer duurzaam te verankeren.

Vacature kunstvakdocenten basisschool Klein Amsterdam

Wij zijn op zoek naar creatieve pedagogisch
medewerkers, kunstvak- en/of bewegingsdocenten voor
onze buitenschoolse opvang en basisschool Klein Amsterdam

Gezocht: Filmfreaks voor de Jongerenjury 2018

Dit jaar vindt de 20ste editie van Film by the Sea plaats van 7 tot en met 16 september in Vlissingen. Ons festival zet zich onder andere in om cultuur onder de jongeren te brengen, en dan voornamelijk het filmaspect hiervan. Na 7 succesvolle edities van de jongerenjury zijn we ook dit jaar weer op zoek naar 25 enthousiaste jongeren tussen de 15 en 23 jaar van het voortgezet onderwijs en mbo/hbo/wo met een passie voor de filmwereld. Het doel hiervan is het creëren van een leerzame week waarin kennis wordt gemaakt met alles op het gebied van film.