Kunstvakdocenten: experimenteren in het klaslokaal

De rol van de docent en het onderwijssysteem veranderen. Niet het resultaat als belangrijkste uitgangspunt, maar experimenteren in het klaslokaal met kunstvormen en project- of thematisch werken wordt belangrijker. Leerlingen van elkaar laten leren, voor elkaar opdrachten laten maken en meerdere digitale werkvormen aanbieden als kunstvakdocent. Dit was de conclusie van ruim zestig kunstvakdocenten, museummedewerkers en andere betrokkenen uit het cultuuronderwijs. Zij kwamen tijdens de Inspiratiedag Voortgezet Onderwijs van Kunstbalie op 26 oktober in het Werkwarenhuis in Den Bosch samen om over de toekomst van het onderwijs vragen te stellen en door te praten.

Het thema ‘samen, leren, maken’ stond centraal tijdens deze Inspiratiedag VO in Brabant. Deelnemers gingen aan de slag met hun eigen geformuleerde vraagstukken over de toekomst van het (kunst)onderwijs, het verbinden van vakken en de rol die ze daar zelf in hebben. Zo praatten kunstvakdocenten in de sessie ‘Het klaslokaal van de toekomst’ met een robot over de beroepen van de toekomst en in Project Waanzin II maakten zij mee hoe de hersenen van mensen met een psychische stoornis werken.

Ontmoeting, ervaring, vragen stellen en kennis uitwisselen en praktische tips zijn tijdens deze inspiratiedag van groot belang. Onderzoeken en experimenteren zijn voor veel kunstvakdocenten belangrijke eigenschappen die leerlingen van de toekomst in huis moeten hebben. Het onderwijs van de toekomst en de rol docent van de docent spelen hierin voor een groot deel mee.

Lees ook:
Sfeerverslag Inspiratiedag VO 2017